torsdag 4 september 2014

Mitt nya liv



I måndags startade mitt nya liv. Det är något som vissa säger någon gång i månaden och som kanske oftast rör motion och kost. I mitt fall rör det studier och framtida arbete. För i måndags satte jag mig bakom ratten och styrde kosan mot Örebro och första dagen på företagssjuksköterskeprogrammet. 
Att köra till Örebro var inget jag gjort ensam tidigare och jag hade ingen aning om var Universitetet låg. ;-) Men en kollega sa att jag skulle köra mot Behrns arena så det hade jag i alla fall som riktlinje. Att hitta var inga problem, det var bra skyltat från E20. Inne på själva universitetsområdet var det inte heller så svårt att hitta. Universitetet är så mycket större än vad Högskolan i Skövde är, där jag pluggade senast, så det är långa avstånd mellan husen. 


Vissa dagar har det varit väldigt lugnt på vägarna och andra dagar har trafiken tätnat ordentligt när jag har kommit i höjd med Kumla. En timma åt endera hållet gör väldigt mycket på hur trafiken är. Det har blivit många timmar i bilen och långa dagar, oftast har jag börjat klockan 09:15 och slutat 17. Då har jag en bilresa på nästan 2h hem... Men jag tycker det går bra, bra musik kommer man långt med.


I tisdags var det lite spännande att ta sig till skolan. Bensinmätaren var lite lägre än vad jag önskade. När lampan som indikerar lite bensin började lysa och varna lite väl ofta blev det lite väl svettigt där på E20.... ;-) Inte så roligt att bli ståendes där kanske. Men jag visste vart det fanns en bensinstation och det var kanske inte riktigt på ångorna som jag rullade in men inte långt ifrån. Bensinstopp fick jag inte i alla fall. :-)


Det är ovant att sitta och lyssna på föreläsare och försöka koncentrera sig, när man är van att röra sig fritt på sin arbetsplats. Det vi än så länge berört under lektionerna har varit både intressant och ibland väldigt invecklat. Som idag då vi hade en föreläsning om statistik. Inte nog med att det är ett svårt ämne, föreläsningen var dessutom på engelska. 

Trots att det är lång tid kvar innan den där D-uppsatsen ska skrivas, har vi fått börja fundera på ett ämne. Uppsatsen ska skrivas i par. Det är inte det enklaste att efter några dagar in på en utbildning tillsammans med människor man inte har träffat tidigare, hitta någon som man kanske kan skriva med och som dessutom har samma intresse som man själv. Vet man ens själv vad man vill skriva om.... Jag har ändå haft en tanke och hittat en tjej från Karlsborg som också varit inne lite på detta. Så som det ser ut nu kommer vår D-uppsats att handla om buller i arbetsmiljön på något vis. Sen hur vi ska vinkla detta, det får tiden utvisa. :-)

Imorgon är det så sista dagen för den här månaden jag styr bilen upp mot Örebro. Jag gissar att jag kommer krascha i soffan ganska tidigt imorgon kväll efter veckans många mil i bilen och alla nya intryck. Men jag känner att detta blir något bra, mycket nytt tänk och visst är det svårt, men riktigt roligt. :-)

2 kommentarer:

  1. Låter ju riktigt bra �� Toligt att du trivs och att allt känns bra!

    SvaraRadera
  2. Visst är det lite gott att va igång! Roligt att du är positiv! Jag tycker att det är riktigt roligt på dsk-utb. Läser Hälsofrämjande omv hos barn och ungdomar, kul kurs att börja med.
    Så nu är du tillbaka på jobbet då eller? Kram kram Maria G

    SvaraRadera