torsdag 16 oktober 2014

Omgång två klar

Då var den andra omgången av studier genomförd. Det har varit tidiga morgnar och sena kvällar, mycket trafik och dimmiga vägar.










De två första poängen på utbildningen hämtade. :) Det känns ju alltid extra bra när första inlämningen blir godkänd.

I tisdags arbetade vi med något som heter Motiverande samtal. En samtalsteknik som går ut på att vägleda patienten så att den själv hittar lösningen på sitt problem. Att man finns där som en stöttare och vägledare istället för rådgivare.

Detta är en svår teknik som kräver mycket träning och inget man kan efter några föreläsningar. När vi tränade detta var vi i smågrupper om fyra där en var patient och en var konsulent och de andra två var observatörer. De andra tre som var i min grupp hade alla mer eller mindre erfarenhet av att jobba med motiverande samtal innan. Jag har ingen alls.

Men vi är ju i skolan för att lära så jag tänkte att jag börjar väl då. :) Efter en rätt kass inledning av samtalet så flöt det ändå på bra. Efteråt fick jag givetvis lite kritik men alla de andra var imponerade av att jag lyckats så bra för att aldrig jobbat med det tidigare. :)

Dagen efter fick jag den riktigt roliga feedbacken. Då den som jag utförde samtalet mot hade beskrivit saker som var verklighetsförankrade och efter vårt samtal hade hon tänkt efter riktigt ordentligt och fattat ett viktigt beslut. Det var riktigt roligt att höra och gjorde mig så glad att något jag gjorde verkligen hjälpte någon. :) Det gör att man orkar när det känns tufft.


- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar