söndag 2 augusti 2015

Äppletarte med mandelfyllning




Igår blev det lite grillning ihop med familjen Wersén. Med tanke på hur sommaren har varit får vi nog säga att vädret var toppen.


Det blev en riktigt trevlig kväll, som vanligt, med klädbad i poolen och karaoke in på småtimmarna. Karaoke är riktigt roligt i rätt sällskap. För sjunger man som jag, som en kratta, måste det skr ihop med människor jag känner väl. ;)





I veckan dök nya numret av Matmagasinet upp. I den fanns mängder med recept jag bara måste pröva. Första receptet ut var en Äppletarte med mandelfyllning. En lite annorlunda äppelpaj, inte min favorit med helt ok. Kul att testa lite nytt.


Vill ni testa har ni receptet här;

Paj ca 10-12 bitar.

2 syrliga äpplen
3 dl vetemjöl, 180 g
1/2 dl strösocker
1 äggula
75 g rumsvarmt smör
100 g mandelmjöl
1 dl strösocker
1 stort ägg
Finrivet skal av 1 citron

Skulle vara ett toscatäcke över men jag gjorde ett knäcktäcke.

75 g smör
1/4 dl sirap
1/2 dl grädde
1 dl socker
1 dl mjöl
1/2 tsk bakpulver
1 1/4 dl havregryn

Blanda mjöl, socker och smör till en grynig masa. Tillsätt äggulan och arbeta ihop till en deg. Tryck ut i en pajform, ca 26 cm i diameter. Låt stå i kyl minst 30 minuter. Sätt under tiden ugnen på 200 grader. Nagga pajskalet och grädda långt ner i ugnen, ca 12 minuter.

Blanda smör, mandelmjöl, socker, ägg och citronskal. Häll blandningen i pajskalet. Ta ur kärnhuset. Skiva äpplena mycket tunt. Jag använde en mandolin. Lägg äppelskivorna på smeten. Grädda ca 25 minuter mitt i ugnen tills fyllningen stannat.

Smält ihop smör, sirap och grädde. Mät upp mjöl, havregryn, socker och bakpulver i en skål. Häll över smörblandningen och blanda ordentligt. Bred blandningen över pajen. Grädda i ytterligare 8-10 minuter.

Servera med glass eller vaniljsås.


- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar