fredag 6 april 2012

Det perfekta ägget


Att koka ägg är ju något man kan tycka är ganska basic. Men det vill jag inte riktigt hålla med om. Visst om man vill ha ett hårdkokt eller löskokt ägg, då är det kanske inte så svårt. Men om man som jag vill ha något mitt emellan, då är det inte så enkelt alla gånger. Att hitta den där perfekta koktiden som ger ett krämigt ägg är svårt. Så jag tycker det är svårt att koka ägg, så är det.

Vissa utgår från kallt vatten, andra från kokande. Vissa pickar ett litet hål i skalet för att det inte ska spricka. Andra tar salt i vattnet för att skalet ändå ska hålla ihop om det spricker under kokningen. Jag hör till den skaran att jag utgår från kallt vatten och har salt i. Sen ställs timern på fyra minuter när vattnet börjat koka och förhoppningsvis ger det ett sådant ägg jag vill ha.

Nu i påsktider får vi många tillfällen att öva våra äggkokarkunskaper. Hur gör ni för att få ett perfekt ägg och hur ska det vara?

2 kommentarer:

  1. Här går äggen åt som smör. Varje dag. Så här gör vi : Ställer grytan på spisen, häller i vatten. Låter det koka upp. Lägger i äggen och sätter time : rn på 7 minuter. Sällan salt i men på. Mums. Kram, Mia.

    SvaraRadera
  2. Hehe, roligt inlägg. Det perfekta ägget får inte vara okokt någonstans. Jag föredrar studdsbollar och kokar mina i 15 minuter. Jag lägger i dem när vattnet börjar koka och kör på full speed. Jag tycker inte det gör något om de går sönder lite faktiskt.

    /Marie

    SvaraRadera