söndag 30 oktober 2011

Bakar lite

Var så sugen på att baka något roligt idag. Men visste inte riktigt vad jag ville göra. Kände för att testa något nytt som jag aldrig hade gjort förut. Kollade runt lite på nätet och hittade så ett recept på biscotti med lingon och vit choklad. Receptet kommer från boken Två systrars söta av systrarna Eisenman.

Nu hade jag ingen vit choklad hemma, men däremot hade jag mörk choklad med havssalt. Tänkte att det nog skulle fungera lika bra. Så jag tog det istället och uteslöt då saltet. Har ännu inte provsmakat så hur det blev vet jag inte, men här är receptet för er som vill testa.

Biscotti med lingon och vit choklad, ca 45 st

100 g rumsvarmt smör
2 dl strösocker
3 ägg
7 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1/2 tsk salt
2 dl lingon
100 g grovt hackad vit choklad

Sätt ugnen på 175°. Vispa ihop smör, vaniljsocker och socker. Tillsätt sedan äggen. Blanda ner chokladen och lingonen. Blanda mjöl, bakpulver och salt och rör ner det i de våta ingredienserna.

Forma tre längder av degen och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Lämna ordentligt med mellanrum , de flyter ut mycket. Grädda i ca 15 minuter. Ta ut och skär i tunna skivor, och lägg ner på plåten. Sänk värmen till 100°C. Torka i ca en halvtimme, stäng sen av ugnen och låt dem stå i eftervärme tills de är helt torra och knapriga.

1 kommentar:

  1. Insåg när jag läste flera Biscottirecept att man skulle vända upp dem på sidan sista omgången i ugnen, vilket man missat i det jag hittat. Det innebar att de jag gjorde inte blev så knapriga, men ändå supergoda. :-)

    SvaraRadera