onsdag 27 november 2013

Pepparkaksbak

Igår gick det årliga lilla pepparkaksbaket av stapeln. Inte planerat utan i måndags kväll bestämde jag att jag sätter en deg så kan barnen baka på tisdag då det är lediga. Det är inte alla år jag orkat sätta en egen deg med i år fanns viljan. Testade ett recept från bloggen Söta saker. Den fick helt klart godkänt. Recept i slutet av inlägget.




Bagarna arbetar med sina degar.




Julia fixade sina pepparkakor helt själv i år. Jätteduktig! Linus fick lite mera hjälp. :)




Muminfigurer, djur och karategubbar samsas på plåtarna.




Linus favorit var Mårran. Eller som han själv sa "Mårganpepparkakor" :)




Första plåten färdig från ugnen.




Hela skörden. Gjorde halv sats av degen och det räckte då barnen lätt tröttnar annars. Nu bakade de ut hälften var och åt lite lagom.




Efter gräddning dekorerades några med glasyr och strössel.




Fina konstverk blev det som sedan åts upp till fikat. :)




Julia var väldigt noggrann och Linus tyckte hennes pepparkakor var så fina.

Hela huset doftade jättegott av pepparkakorna. Senare när Patrik träffade mig på gymmet sa han att även jag luktade pepparkaksdeg. :) Tror att det var något bra.

Recept på degen, från bloggen Söta saker. Jag gjorde halv sats.

1 msk kanel
1 msk mald ingefära
1/2 msk kardemumma
1/2 msk malda nejlikor
1 1/2 dl grädde
1 1/2 dl sirap
225 g farinsocker
175 g rumsvarmt smör
600 g vetemjöl
1 msk bikarbonat

Blanda allt väl och låt degen vila i kylskåpet under natten. Kavla tunnt, stansa ut kakor och grädda i 6-7 minuter i 200 grader.

- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar