lördag 22 januari 2011

Pulled pork

Ikväll har vi ätit något som heter Pulled pork. Det är fläskkött som står i ugnen i ca fem timmar och sedan är det så mört så det bara trillar isär. Det var riktigt gott och arbetsinsatsen är verkligen minimal. Det enda är att man ska vara hemma i fem timmar. :-) Här kommer det receptet jag prövade. HIttade det i senaste numret av Buffé.

1 1/2 kg benfri fläskkarré i bit (jag hittade ingen fläkkarré så jag köpte skinkstek, vilket också funkade bra)
2 gula lökar
1 hel vitlök
1 flaska barbecuesås hickory 250 ml (jag köpte icas)
3 tsk salt
3 krm svartpeppar

Sätt ugnen på 125 grader. Gnid in salt och peppar runt om hela köttbiten. Lägg det i en gryta som tål att stå i ugnen. Jag använde en gjutjärnsgryta. Skala och klyfta den gula löken. Skala vitlöksklyftorna. Lägg lök och vitlök runt om köttet i grytan. Häll på barbecuesåsen så det täcker kött och lök. Sätt på locket och ställ in grytan på nedersta falsen i ugnen. Låt det stå där i ca 5 h. Det ska bli riktigt mört. Dra sedan isär köttet med två gafflar, direkt i grytan och blanda med såsen. Färdigt!

Man kan äta det till det mest, tex ris, pasta eller som vi gjorde; inrullat i tortillabröd med de sedvanliga tacostillbehören.

Kryddburken finns en fin beskrivning om hur man gör och hon har en annan typ av smaksättning, men principen är den samma. Det får bli att testa den nästa gång.

2 kommentarer:

  1. Detta ska jag absolut testa. Får bli nästa helg när jag e hemma så länge.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Låter super gott, såg också det i buffé och tänkte att jag skulle testa det :-)

    SvaraRadera