måndag 11 april 2011

Utstickare?

I lördags hade jag fått den stora äran att baka två tårtor till min kära vän Erikas dotters namnkalas. Linnea som hon heter är även mitt fadderbarn, så nu har jag två små godingar att tänka extra mycket på! ;D Jag fick göra precis vad jag ville men lila fick gärna vara med så det blev lila och vita tårtor. Jag hoppas kunna lägga upp någon bild på dem snart. Men där får jag förlita mig på andra då jag själv inte hade möjlighet att fotografera dem.

Tårtorna innehöll vitchokladmousse och lemoncurdmousse, spacklade med smörkräm smaksatt med vanilj och täckta med marsipan och dekorerade med sockerpasta.

För att dekorera tårtorna hade jag köpt utstickare med bokstäver från Kakburken. Det är sådana utstickare som de flesta använder till sina tårtor tror jag. När jag skulle göra bokstäver så fick jag PANIK. Det gick ju inte att få ur dem ur formen. Hur jag än försökte så fastnade de och blev konstiga om jag väl fick ut dem. Det gick ju bara inte att använda. Så jag fick helt enkelt slopa den idén och dekorera med blommor och fjärilar där jag hade tänkt skriva. Lite besviken blev jag allt, då de inte blev som jag hade tänkt mig.

Alla på namnkalaset uppskattade tårtorna både till smak och utseende och det var ju ändå det viktigaste. Men det är så tråkigt när man tänkt sig att göra en sak och så går det bara inte. Ni som använder utstickare till bokstäver och siffror, hur gör ni för att det ska bli så bra? Alla tips och trix mottages.

1 kommentar:

  1. Gillar namnvalet. hehe :-} Då min egen tös heter samma sak. Det blev säkert jätte fina tårtor. Du är duktig på sådant.

    Kram,

    Mia.

    SvaraRadera