söndag 19 maj 2013

En av många

Idag införskaffades något som länge saknats i mitt kök; en mindre rektangulär form för tex brownies. Eller rättare sagt fick jag den av min kära mamma. :)

Givetvis var jag ju tvungen att slänga ihop lite brownies så här på kvällskvisten. Kan bara säga att de blev sååå goda. :)


Receptet kommer från bloggen min goda sida och jag har gjort det tidigare. Men idag blev det utan vit choklad och i en lite större form. Resultatet blev faktiskt bättre så här. Sen för att lyxa lite klippte jag över lite marsmallows precis när kakan kom ur ugnen. Gillades speciellt av Julia. :)


Var bara tvungen att dela med mig av dessa godingar så jag gick bort till Sara med några stycken. Delad glädje är ju dubbel glädje säger man ju. :D

Brownies med marsmallows

Brownies
115 g smör
115 g mörk choklad
300 g strösocker
1 krm salt
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
115 g vetemjöl
2 msk kakao

Smöra en fyrkantig form, ca 18x18 cm och klä botten med bakplåtspapper. Jag använde en 20x30 cm.

Hacka chokladen. Smält smör och choklad i en kastrull på svag värme. Rör tills allt har smält. Låt det svalna något, rör sedan ner socker, salt och vaniljsocker. Tillsätt äggen, ett i taget, rör om noga efter varje ägg tills allt är väl blandat. Blanda mjöl och kakao och sikta sedan ner det i smeten.

Häll smeten i formen och grädda i 180 grader, ca 25 minuter.

Klipp över lite marsmallows. Låt svalna lite. Skär i rutor och servera ljumna.

Som sagt orginalreceptet är från ovan nämnda blogg, men jag gjorde såhär.

- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar