söndag 2 mars 2014

Baking nine to five

Helgen har till största delen handlat om olika typer av bak. ;) I fredags startade jag och Linus projektet nattjästa kanelbullar. I lördags klockan 06.30 ringde larmet i mobilen för att grädda dessa och sedan efterföljande surdegsfrallor.


Resultatet blev helt klart godkänt. Fyllningen flöt ut en del, som ni ser. Vilket nog inte går att undvika då man snurrar bullarna på det här viset.


Det var en mycket lycklig Linus som äntligen fick en varm kanelbulle på lördagsmorgonen. :)

Bullarna fick bli det som bjöds på när Patrik hade pipklubbsträff här hemma på lördagseftermiddagen. En av deltagarna blev så till sig över dem att han utbrast "så här goda bullar går inte att köpa för pengar" och ville här och nu köpa två påsar. :)


Det andra projektet på lördagen var surdegsfrallor på vetesurdegsgrund, durum och råg. Jag var inte helt nöjd med dessa. De hade behövt lite längre tid i ugnen, vissa blev lite degiga. Sedan upplever jag att när man bakar med råg blir bröden så tunga. Jag vill ha ljusa surdegsbröd med stora hål i! :)

Så då drog jag igång nästa projekt. En deg bakades på vetesurdegsgrund och vetemjöl special och lite lite råg. Men det skulle bli ett just bröd med hål.


När det var dags för gräddning tyckte jag degen var på tok för lös, så den fick hamna i en form. Resultatet blev ett riktigt gott ljust bröd. Serverades när vi tillsammans med Micke och Petra kollade på melodifestivalen. Hela limpan gick nästan åt. :)

Men som sagt var jag inte helt nöjd då degen flöt ut så. Så på lördag kväll satte jag ytterligare en fördeg. Samma recept som jag redan hade gjort.

Idag under Vasaloppet bakades försök två ut.


Höll ihop bättre vid jäsning men jag upplever ändå att den blir för lös. Pain de Martin, från vilket receptet kommer från, pratar om att man kan lyfta ur degen ur byttan.... Här hälls den ut.


Hur som helst så höjde sig brödet i ugnen och jag fick till större hål den här gången.

Barnen, Julias kompis och Patrik fick testa till mellanmål. Patriks kommentar var "ÅH J**********R vilket underbart gott bröd!!!" :) Så jag tror att jag ska vara nöjd. Men jag ska baka det igen. Se om jag kan ändra något för att få det fastare.

En toppenhelg har det varit. Umgåtts med familj och vänner. Bakat och lagat mat och till och med tränat har vi hunnit mellan jäsningarna. :)

-Posted using BlogPress from my iPhone


1 kommentar: