söndag 25 april 2010

Grillkväll


Igår var det dags för grillning igen. Det kan man ju bara inte göra för mycket. Den här gången testades en marinad till kyckling gjord på kokosmjölk från kryddburkens sida. Det var en mycket bra marinad som helt klart kommer att göras igen. Till kycklingen hade vi en sås med smak av parmesanost och vitlök, även den från kryddburken. Gjorde även potatis, lök, paprika och aubergine i ugnen, smaksatt med flingsalt, örtkryddor, rapsolja och smulad fetaost. Det blev riktigt lyckat.

Till efterrätt tänkte jag göra vinnarkakan i kladdkake-SM 2009, kladdkaka med kanel- och kardemummafudge. Skickade iväg maken till affären med en skriven lapp, för att köpa 200g mjölkchklad till fudgen. Men då min käre make uppenbarligen inte kan läsa ;-), kom han hem med 100g så fudgen blev inte som den skulle utan blev mer som en kräm. Sen hade jag inte kardemummakärnor utan det fick bli malen kardemumma. Men resultatet blev ändå jätte gott, kanske att jag hade inne kladdkakan lite för länge. Nästa gång blir det att köpa chokladen själv och grädda den något kortare tid i ugnen. ;-)

3 kommentarer:

  1. Hej hej.
    Jag gillar den sidan med, gjorde i går gorgonzolasås. Rolf sa att det smaka bra, mina smaklökar är döda just nu pga förkylning. Det jag saknar på sidan är om ex letar efter sås att alla olika kom upp sen kunde man gå in på det man letar efter och då få upp bilder mm nu är det lite svårt att hitta tycker jag.
    Hejsvejs

    SvaraRadera
  2. Den kladdkakan såg riktigt god ut, den måste jag prova någon gång.
    Grillat är alltid lika gott, vi grillade lite korv igår :-)

    SvaraRadera
  3. Ja den var riktigt god också. Men nästa gång ska jag nog göra som det helt stod i receptet. Inte använda mald kanel och kardemumma och rätt mängd mjölkchoklad. ;-)

    SvaraRadera