tisdag 31 augusti 2010

Bullbak


Härom dagen kände jag så för att baka bullar så jag testade ett nytt recept, vetebullar med blåbär från boken a piece of cake av Leila Lindholm. Och jag kan verkligen rekommendera er att testa de här bullarna, de blev verkligen super goda. Här kommer recpetet för er som blir sugna.

Grundrecpet

18-24 bullar
1 msk kardemummakärnor
3 dl mjölk
50 g färsk jäst
1 1/2 dl strösocker
1/2 tsk salt
150 g mjukt smör (smält det om du gör degen utan maskin)
1 ägg
11 - 12 dl vetemjöl

Stöt kardemummakärnorna fint i en mortel och värm tillsammans med mjölken tills den är fingervarm, 37 grader. Smula ner jästen i en bunke och lös den med mjölken, strösocker, salt, smör och ägg. Tillsätt lite vetemjöl i taget och arbeta samman till en smidig deg. Jäs degen i bunken under bakduk till dubbel storlek i 45 - 60 minuter. Sätt ugnen på 200 grader. Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord och baka ut till önskade bullar.

Blåbärsfyllning

200 g mjukt smör
1 dl råströsocker
1 msk malen kanel
2 1/2 dl färska blåbär eller frysta
2 msk florsocker
2 msk majsstärkelse

1 ägg till pensling
ev mandelspån eller pärlsocker

Blanda smör, råsocker och malen kanel till en krämig fyllning. Dela degen i två och kavla ut ena halvan till en stor, rektangulär platta som är ca 1 cm tjock. Bred ut hälften av smörkrämen över degen. Blanda bären med florsocker och majsstärkelse i en skål. Strö hälften av bären över degen och rulla ihop till en rulle. Skiva i ca 3 - 4 cm tjocka skivor. Gör en rulle till. Lägg skivorna i pappersformar i en muffinsplåt eller på en plåt. Låt bullarna jäsa utan bakduk till dubbel storlek 45 - 60 minuter. Pensla med uppvispat ägg och strö över mandelspån eller pärlsocker. Grädda bullarna gyllene långt ner i ugnen i ca 10 minuter.

Låt svalna och njut med kall mjölk eller en kopp nybryggt kaffe! Mums!!

2 kommentarer:

  1. Var det de här goda bullarna du syftade på när du frågade om du skulle ta med ngt till kaffet idag? Isf så har jag ångrat mig nu. Jag tar gärna en bulle. De ser ju supergoda ut.

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Ser jättegoda ut. Men jag skulle inte kunna äta dem, då jag har en överkänslig mage mot vete. Brukar få ont flera dagar och även bii sjuk. Ja, du vet ju, har ju läst min blogg. Gjorde ett misstag här om dagen.. så har ont i magen idag och två dagar bort i tiden. Men jag får se mig mer för. Glutenfritt mår jag bra av. Typiskt.

    Kram, Mia.

    SvaraRadera