tisdag 24 augusti 2010

Höst = grytor

Nu är faktiskt hösten här, vare sig man vill eller inte. :-) Jag hör i och för sig till dem som tycker lite extra om hösten. Jag gillar att det blir mörkare och kallare. Luften blir hög och fin och man kan mysa inomhus med levande ljus och titta på film. Ja jag gillar hösten. :-)

På hösten passar det även med lite tyngre mat, mat som får ta tid och jag tänkte dela med mig av mina favoriter. Först ut är fläskkotletter som ska stå i ugnen i ca 2h och blir då riktigt möra och fina. Receptet kommer från en av mina arbetskamrater.

Strax över 1 kg fläskkotletter (jag använde benfria)
5 dl vispgrädde (enligt min arbetskamrat måste det vara 40%, men jag testar idag med lättare)
2 dl creme fraiche (även här säger hon att det måste vara fet creme fraiche men jag tar lätt)
1 dl Kikkoman soya
2 tsk sambal oelek

Blanda samman grädde, creme fracihe, soya och sambal oelek. Lägg kotletterna i en ugnsform och häll över såsen. Ställ in i KALL ugn som du satt på 175 grader. Låt köttet stå inne i 1,5 - 2 h. Servera med ris eller potatis. Supergott!

3 kommentarer:

  1. Mums vad gott det låter, detta ska testas här hemma under hösten :-)

    // Petra

    SvaraRadera
  2. Hej Lisa.
    När jag fick receptet var det på skinkstek och det går bra det med.
    Sofia

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Låter intressant. :-)

    Kram, Mia.

    SvaraRadera