fredag 20 augusti 2010

Ett år


Nu är det mer än ett år sedan jag gick hem från mitt jobb, iväntan på att Kotten skulle titta ut. Idag är det en sådan dag som påminner mig om hur det var för ett år sedan. Det var så mycket jag planerade att göra, så mycket jag såg fram emot och som jag tänkte att jag skulle hinna med. Och allt började så bra. Hösten var så fin och vädret var med oss långt in i september. Vi grejade med huset, jag grejade i köket och gjorde allt det där som jag tänkt göra; riktig mat som tog flera timmar, bakade bröd och bullar... Vi väntade och längtade! Tyckte att tiden gick för långsamt.
En vecka kvar tills Kotten tittade ut och vi insåg att det var en Linus i magen, inte en Oscar. Här var man bra trött på magen och ville bara att det skulle vara över. Nu när man tänker tillbaka saknar man den och känslan det bar med sig. Längtan...

Men nu när tiden snart är förbi och jag måste gå tillbaka till jobbet igen så tänker jag att jag ändå inte tog tillvara på all tid jag fått. Jag gjorde ändå inte allt jag tänkte, var inte en sådan mamma jag planerade... Blir man någonsin det? Borde jag gjort saker annorlunda? Troligtvis.

Det är så enkelt att vara efterklok och tänka att så här borde jag ha gjort. Och hade jag gjort just det så hade jag säkert inte varit nöjd ändå. Det är bara att inse, man blir aldrig helt nöjd. När jag ser tillbaka och ser på det jag faktiskt har fått så är jag ju verkligen inte missnöjd; vi fick Linus! Jag har haft ett helt år tillsammans med honom och Julia här hemma. Ett fint år och mycket har hänt. Vi har växt och mognat och jag, Patrik, Julia och Linus är en hel familj nu.

Den ledsamma känslan i allt det här är att jag minns så väl hur underbart det kändes att vakna upp på morgonen och inse att jag inte behöver gå till jobbet på över ett år! Och nu är den fina känslan snart slut och det gör mig ledsen....

3 kommentarer:

  1. Hej!

    Så vacker du var som höggravid med Linus i magen. Såg bara kort på dig hos mamma och pappa, då du var halvvägs. Med Julia såg man dig och den växande magen ofta. Men å andra siden bor vi långt bort nu, och då när Julia var i magen bodde jag ju nära. Sen tycker jag att det var mycket fint skrivet. Jag förstår hur du på sätt och vis tänker. Tiden går ju så fort. Har man något framför sig, så känns det långt bort. Vad det nu må vara, men när man kommit fram eller i mål. Eller att som i ditt fall, det gått ett år, då tycker man att det har gått för fort. Jag minns själv när jag väntade på Elias, i slutet blev det så långsamt och man visste, att snart kommer den lille men vad tid man tyckte att det tog. Sen när bebisen väl var i ens armar då stannade tiden för en. Så underbart. Samma då vi väntade tösen. Sen när jag började lämna båda på dagis, jag ville inte gå men jag visste att jag måste. Länge ville jag ha kvar tiden då de var hos mig hela dagarna. Men även om det känns mottigt nu, så kommer det att gå jätte bra. Man vänjer sig. Jag passar på att hålla om, krama, pussa och vara så mycket jag kan, med de små när de väl är hemma. Inte samma men allt har sin tid. Men ledsen över att tiden gick för fort det var jag med, båda gångerna. Saknar magarna än, men vill inte ha fler barn. Stor kram, Mia. :-)

    SvaraRadera
  2. Jag tycker du har fått gjort en hel del det här året, och en bättre mamma kan ju Linus och Julia inte ha!
    Men förstår att det känns konstigt och tråkigt att detta år redan är förbi!
    Olivia är ju redan 5 månader så mitt år hemma rullar också på overkligt snabbt!

    Hoppas allt blir bra när du väl kommer igång med jobbet igen :-)

    Kram Petra

    SvaraRadera
  3. Det lät ju väldigt nedstämt, men så är verkligheten. Det gäller det att jobba om man ska ha en bra levnadsstandard. Eller så kan man ju alltid rösta på Sossarna, så kan arbetslöshet bli en karriärsmöjlighet.

    Med tanke på hur mycket du gillade ditt jobb innan du gick hem (eller iaf innan du blev gravid) så tror jag nog att det kommer bli bra när du väl kommer in i rutinerna igen. Dessutom kanske du lär dig att uppskatta ledigheten ännu mer, när den inte infaller dagligen?

    SvaraRadera