tisdag 6 juli 2010

Jag är kär

Förra veckan åkte vi på semester till underbara Gotland. Klockan 05 startade vi bilen och började resan ner mot Oskarshamn och färjelägret. Färjan gick på utsatt tid och den här gången kändes inte turen så långsam som senast vi åkte. Linus och Julia fixade både bilfärd och båtfärd med bravur. Framme på Gotland begav vi oss till vår stuga som låg på Björkhaga by, ca 3 mil söder om Visby. En underbar liten stugby; röda hus med vita knutar.


En dag besökte vi Kneippbyn och det berömda äkta Pippihuset. Julia var eld och lågor när vi äntligen kom dit, för att sedan bli rädd och knappt våga gå in och titta. Den mesta av tiden på Kneippbyn spenderade dock Julia och Patrik på vattenlandet. Jag och Linus nöjde oss med att utforska gräsmattan... :-) Linus fick smaka på glass för första gången, något han verkade tycka väldigt bra om. :-)


Vi besökte den blå lagunen, en kalksjö på norra Gotland. Underbart vacker mitt ute i ingenstans. Tur att vi hade GPS i mobilen annars hade vi nog aldrig hittat dit. Även där badades det och även där avstod jag och Linus. :-)

På vägen hem från sjön gjorde vi en avstickare till Krusmytagården, en krydd- och örtagård ca en mil norr om Visby. Vi njöt av solen och åt underbar mat och hade fin utsikt ut över havet. Efter maten tog vi en runda i den fina krydd- och örtagården och shoppade sedan lite butiken. Därifrån var det mycket som ville följa med oss hem vill jag lova. :-)

Och givetvis besökte vi underbara Visby. Julia älskade Almedalen, både alla änder som fanns där samt lekplatsen. Jag, Patrik och Linus njöt i skuggan av träden medan Julia försökte fånga fåglar. Allt var helt perfekt med vår semster, förutom en sak; vi var ju tvungna att åka hem. Men vi kommer att återkomma, förhoppningsvis ganska snart.

En sak är säker, jag älskar verkligen Gotland; naturen, Visby, vattnet, maten och människorna!






1 kommentar:

  1. Låter som ni haft en toppen semester!
    Gotland är verkligen helt underbart! :-)

    SvaraRadera