söndag 1 december 2013

Vörtbröd

Första gången jag bakade vörtbröd och jag var mer än nöjd med resultatet. :) Det här måste ni testa. Grundrceptet kommer från bloggen Söta saker. Jag lade till malda nejlikor också i receptet. Kan man föresten äta vörtbröd andra tider på året än till jul?


Utbakade före jäsning.


30 minuter senare, redo för ugnen.


Färdiggräddade. Riktigt goda blev de.

50 g jäst
50 g smör eller margarin
1 flaska porter (33 cl)
1 flaska julmust (33 cl)
1 dl mörk sirap
1 tsk salt
2 tsk malen pomerans
2 tsk malen ingefära
1 tsk malda nejlikor
12 dl rågsikt
8 dl vetemjöl
1 dl russin (vilka jag lät dra i lite vatten då russin torkar ut)

Till pensling: (detta glömde jag)
1 msk sirap
½ dl hett vatten

Smula jästen i en bunke. Smält smöret i en kastrull och tillsätt porter och julmust. Värm tills blandningen blir ljummen. Slå över lite över jästen och rör tills den löser sig. Blanda med resten av spadet. Rör ner sirap, salt, pomerans, nejlikor och ingefära och därefter rågsikten och russinen.

Jäs i en halvtimme under duk. Baka ut på mjölat bakbord till två runda eller lätt ovala limpor. Lägg dem på plåt. Nagga dem med gaffel och låt dem jäsa ytterligare 30 minuter under duk.

Rör samman kokt vatten och sirap och pensla bröden med detta. Grädda dem i cirka 40 minuter, långt ner i ugnen i 200 grader.

Jag använde en mattermomter som var istucken i brödet och ställde den på 98 grader.

Låt svalna på galler och njut sedan av ett riktigt gott bröd. :)

- Posted using BlogPress from my iPhone

1 kommentar:

  1. Låter riktigt gott! Är en stor vörtbröd fantast så får nog prova detta ;-)

    SvaraRadera