tisdag 18 oktober 2011

Det börjar lacka mot jul...


Iallafall om man tittar i affärernas skyltfönster. Jag tycker väl att det är ett tag kvar innan man kan använda det uttrycket men i tanken har jag börjat utforma min jul redan. I år blir det ju en mycket speciell jul, på flera sätt. Jag kommer nämligen att vara ledig ända från den 22e december till den 31 december. Det har aldrig hänt tidigare. Inte ens när jag pluggade var jag helt ledig. Då var det alltid något extrajobb jag hade som gjorde att jag inte var helt ledig. Men i år, då ska jag själv bestämma hur min jul ska utformas och jag ska se till att ta det riktigt lugnt och bara göra sådant jag själv vill och inte vad som förväntas av mig av andra. ;)

I år har jag tex tänkt sätta min egen glögg. Och det är väl dags snart om den ska dra i några veckor. Patrik och jag har redan delat på en flaska som blivit kvar sedan förra året. Och då får man direkt lite julkänslor i kroppen :). Letar därför nu efter ett riktigt bra glöggrecept. Har ni något på lut, hör av er!

Sen ska jag ju som alla andra år ha lite adventmingel. Förra året fick vi ju ställa in pga dåligt väder. I år hoppas vi på bättre tur. Och så ska det bakas pepparkakor, pepparkakshus och lussekatter. Lite julgodis blir det även om jag alltid blir besviken och tänker, "nästa år gör jag inget...." ;)

Sen har vi det här med julklappar. Jag är lite splittrad där. Endel av mig fullkomligt älskar att köpa och slå in paket till alla men en annan del tycker att det blir ett pengabyte och saker i överflöd. Förra julen fick vi till det rätt så bra. Barnen fick saker som var lite speciella och som användes. Jag och Patrik köpte ngt litet och symboliskt till varandra. Och det blev inte det där överdådiga. I år ska jag tänka till ytterligare och ge genomtänkta julklappar. Det blir roligare då. Och jag vill faktiskt också ha ett paket under granen när tomten kommer, det har jag inte växt ifrån. ;)

Så som ni märker är det nog bäst att redan börja planera om jag ska hinna med att ta det i lugn takt.... Hur ska ni fira jul i år?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar