fredag 25 maj 2012

Färganalys





Idag var det äntligen dags för något som legat högt på min önskelista länge, nämligen att göra en färganalys. Här görs detta i butiken la classe och jag har bara hört positiva saker från dem som redan gjort detta. Idag var det så min tur. :) Klockan 16 infann jag mig i butiken och blev visad en trappa ner. Där blev jag mottagen av Nettan som är utbildad färgkonsulent. Vi satte oss ner och hon började med att fråga lite vad som gjort att jag ville göra just en färganalys. Svaret på den frågan är att det vore intressant och om jag kan göra enkla saker för att försköna mig så gör jag gärna det. :)

Sen var det dags. Jag fick sitta framför tre speglar med belysning som var som dagsljuset. Jag fick ett vitt lakan på mig för att neutralisera och framhäva färgerna mot mitt ansikte bättre. Sen lade hon olika enfärgade tyger över mina axlar, i olika färgskalor, varma och kalla och jag fick se vad de gjorde med mina egna färger. I vissa nyanser lyste både hud och ögon upp medans de bara blev gula i vissa. Ibland såg man bara själva färgen, så jag försvann. Jag gick mycket på känsla och sa vilka nyanser jag passade bäst i.

Efter att vi testat en mängd olika nyanser så berättade hon för mig att de färgerna jag klär i är kalla färger. Vilket även jag trodde. I en färganalys delas man in i varma eller kalla nyanser och sedan beroende på till vilken grupp man hör så blir man antingen vår eller höst; varma toner eller sommar eller vinter; kalla toner. Jag skulle då ha kalla toner och skulle då alltså bli en sommar eller en vinter.

För att utröna detta lades sedan tyger i dessa två olika färggrupper vid mitt ansikte och jag fick säga hur jag kände innan Nettan berättade vilka som hörde till vilken grupp och vad som passade mig. Resultatet blev sommar. :) Jag har mycket färg i mig själv även om jag är ljus och för att framhäva mina egna färger bör jag välja svala, dova, matta och djupa färger med blå underton. Hade hon frågat mig innan hade jag gissat att jag var en sommar, men nu vet jag. :)

Sen lade hon en makeup i min färgskala och det blev riktigt snyggt. Ögonen framhävdes väldigt och jag fick en djup intensiv blick! Så snyggt! :) Bland det första hon sa var att jag hade mycket vackra och ovanliga ögon, och det är hon inte den första som sagt. :) Och jag är väldigt stolt över mina ögon.
Med mig där ifrån fick jag ett "färgpass" där mina nyanser finns med och vad jag ska tänka på i val av smink och smycken. Så till alla er som vill ge mig ett smycke av någon anledning, köp silver eller om ni vill slå på stort, vitt guld. Det klär min skönhet bäst! ;)



Jag rekommenderar verkligen ett besök på la classe för att göra en färganalys. För även om jag ofta redan valt de färgnyanser jag nu vet att jag passar bäst i, har jag ju gjort mina snesteg. Nu blir det lättare och roligare att hitta rätt. Och jag kände mig riktigt vacker när jag åkte därifrån. Så det var kanske synd att jag skulle till mstaffären istället för någon annan stans. ;)

1 kommentar:

  1. Intressant. :-} Jo, du klär i sommar. Kram, Mia.

    SvaraRadera