lördag 15 augusti 2015

Kolakladdkaka

Igår var det fredag och första arbetsveckan avslutades. Jobb måndag - fredag, kväll- och dagsturer. Lite skillnad från semesterlunken. :) Linus och Julia har varit på fritids. Roligt att ha dem tillsammans nu. Linus fullkomligt älskar fritids och vill väldigt ogärna gå därifrån. :)

Vi bestämde att vi skulle grilla lite för att fira fredag. Det fick bli hamburgare på grillen och lite rött i glaset.


Köpte en flaska av detta Italienska som vi blev bjudna på och det var gott till.

Till dessert testade jag att göra en kolakladdkaka på karamelliserad mjölk. Jag är ingen jättefantast av den redan färdigkokta mjölken utan tycker att den man kokar själv blir så mycket godare. Men i en kaka kanske det blir bra.

Julia tyckte den var jättegod, Linus inte alls och jag och Patrik tyckte att den var god. Den slår inte vanlig kladdkaka. Jag ska testa om det blir annorlunda om du kokar egen kondenserad mjölk innan hoppet om den helt är ute.

Tycker du dock att den karamelliserade mjölken är jättegod, då är detta kakan för dig. :)





1 burk karamelliserad mjölk
150 g smör
1,5 dl socker
2,5 dl vetemjöl
3 ägg
1,5 kryddmått salt

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret. Blanda ihop mjölken, socker, salt och mjöl. Rör till en slät smet. Tillsätt sedan det smälta smöret och sist äggen. Ta ett i taget och rör tills allt är blandat.

Smöra och bröa en springform, 24 cm i diameter. Häll i smeten och grädda i nedre delen av ugnen i ca 20 minuter. Kakan ska vara lös i mitten.

Låt svalna och servera med glass eller grädde och lite färska bär.

Receptet hittade jag på herrhavreflarn.se. En mycket fin blogg jag ska titta lite närmare på. :)



- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar