torsdag 29 december 2016

Fryst saffranscheececake




Till julafton hade jag förberett en cheesecake med smak av saffran. Det var en variant med gelatin och den skulle stå i kylen för att bli bra i konsistensen.

När jag gjorde receptet skulle det vara 1/2 gelatinblad i vilket jag kände var väldigt lite. Så jag tog ett helt. Men det räckte int heller. Smeten var ändå för lös. Så det blev att ställa den i frysen och då blev det en fryst variant istället. Vilket inte var helt fel så nu kommer den varianten här istället. :)

200 g Philadelphiaost
1 pkt saffran, 0.5 g
75 g socker
2 st ägg
150 g grädde
200 g vit choklad
200 g pepparkakor
60 g smör

Smält smöret. Krossa pepparkakorna och blanda ihop med det smälta smöret. Tryck ut i springform ca 24 cm i diameter. Ställ svalt.

Blanda osten med sockret. Mortla saffran och lite strösocker för att få ut mera smak. Blanda i saffranet i ostsmeten. Vänd sedan ned äggen, ett i taget. Blanda ordentligt.

Hacka och smält den vita chokladen över vattenbad. Låt den svalna lite. Blanda därefter ner den i smeten. Vispa grädden ganska tjock och rör ner den i smeten. Fyll formen med smeten. Täck med plastfilm och ställ i frysen över natten.

Tag fram ca 30 min innan servering så blir det lättare att skära och smakerna kommer fram lite.

Vill ni testa att göra med gelatin skulle jag börja med minst tre eller fyra gelatinblad. Smälta dem i lite vatten och sedan blanda i i ostsmeten. Då ska kakan ställas i kylen istället för frysen.



- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar