fredag 11 juni 2010

Arom/essens/extrakt....



Snacka om att man blir förvirrad. Vad är egentligen skillnaden och hur vet man vad som är likvärdigt? Jag pratar om vanilj; vaniljsocker, vaniljextrakt, vaniljessens och vaniljarom.

Tänkte att jag och Julia skulle baka småkakor idag och i receptet vi skulle använda stod det 2 msk vaniljessens. Hade en flaska med vaniljarom hemma och tänkte väl inte så mycket mer på det utan tog 2 msk av detta. Sen när jag läser på doseringen på flaskan står det att 1 krm vaniljarom motsvarar 1 tsk vaniljsocker. Då låter helt plötsligt 2 msk otroligt mycket!

Jag vet inte om det blev rätt eller fel för jag slängde degen tillslut då det inte gick att baka ut några kakor, allt bara fastnade överallt. Mitt tålamod var väl kanske inte på topp heller...

Någon som kan bringa klarhet i denna djungel?

1 kommentar:

  1. Det ska vara äkta vaniljstång, ju! Det lärde du väl dig på Swedish Taste? :)

    Patrik

    SvaraRadera