söndag 4 november 2012

Tid att tänka


Utsikt över St:a Birgittas kyrkogård Alla helgons dag 2012.

I helgen har det varit Alla helgons dag. Helgen då vi åker och tänder ljus på kyrkogården och tänker extra på de som inte finns hos oss längre. Jag besöker inte kyrkogården ofta under året, men den här helgen försöker jag alltid att åka ut. Det är så otroligt vackert med alla levande ljus som fladdrar i kvällsmörkret.

Igår var jag först på Säters kyrkogård där min mormor och morfar ligger. När jag och barnen var där var det fortfarande ljust men ändå väldigt stämningsfullt och vackert. Senare när det blivit mörkt åkte jag till St:a Birgittas kyrkogård där min farmor och farfar ligger. Där uppe är det så otroligt vackert. Själva kapellet ligger lite uppe på en höjd och man kan se ner över kyrkogården. Igår vara alla levande ljusen som en matta och det var så otroligt vackert. Som alltid blir jag så rörd och kunde inte hålla tillbaka tårarna. Det känns ända in i hjärtat.

I Asklunden och Minneslunden var det så mycket ljus att jag blev ståendes och bara tittade när jag gick förbi. Men det behövs extra ljus nu när det är så mörkt ute, innan den eventuella snön kommer och lyser upp lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar