tisdag 6 maj 2014

Rågsiktsbrödkakor




Idag har det varit bakdag här hemma. Kanelbullar på vetedurdegsgrund står på jäsning. Brödkakor på rågsikt fick det bli också. Min mormor gjorde alltid så goda brödkakor så jag tänker alltid på henne när jag bakar just brödkakor. Tyvärr är det ett recept som ingen kan efterlikna då hon "gick lite på känn". Vill ni göra rågsiktsbrödkakor är detta ett bra recept.

Fyra brödkakor

50 g jäst
5 dl fingervarm mjölk
2 tsk salt
1/2 dl ljus sirap
50 g rumsvarmt smör
12-14 dl rågsikt

Sätt ugnen på 225 grader.

Smula jästen i en bunke. Tillsätt mjölk och rör om så att jästen löser sig. Tillsätt salt, sirap, smör och rågsikt. Ta lite i taget. Kör till en deg i maskin eller blanda för hand. Knåda några minuter. Låt degen jäsa övertäckt i bunken i ca 45 minuter.

Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda igenom den. Dela den i fyra lika stora bitar. Platta ut bitarna till runda kakor, ca 18-20 cm i diameter. Lägg dem två och två på en plåt med bakplåtspapper.

Stansa ut ett hål i mitten med tex ett snapsglas. Nagga brödkakorna med en gaffel. Låt dem jäsa under bakduk i ca 30 minuter.

Grädda bröden i mitten av ugnen i 12-15 minuter. Låt dem svalna på galler.

- Posted using BlogPress from my iPhone

1 kommentar:

  1. Gud vad gott, åt ofta hembakta rågkakor jag med när jag växte upp :-)

    SvaraRadera