lördag 26 september 2015

Bästa kanelbullarna

Idag är det en sådan där riktigt underbar höstdag! Sådana här dagar är helt klart mina favoritdagar på året. Egentligen borde jag läsa artiklar för skolarbete men det tar jag senare. :) Tog mig istället i kragen och åkte upp till berget och sprang en runda. Min löpträning har inte prioriterats om vi säger så. Skolan och jobb och alla andra måsten har fått gå före.


Men idag fanns inga ursäkter. Det var riktigt skönt uppe på berget. Rundan var jobbig men ändå befriande. Man kan tycka att det är B att ta bilen och åka iväg för att springa, men det är så mycket skönare på berget på det underlaget än sten och asfalt här hemma.

Hemma sattes sedan en deg för de bästa kanelbullarna. Receptet kommer från bloggen Bevemyrs. Det blir en väldigt lättarbetad deg tack vare äggulorna. Jag tog standardmjölk idag och 1 msk kardemummakärnor.

Deg
50 g jäst
150 g smör (rumsvarmt)
5 dl gräddmjölk (2.5 dl vispgrädde, 2.5 dl mellanmjölk)
2 tsk salt
1 dl socker
1 tsk nystött kardemumma
3 st äggulor
Ca 1.3 liter vetemjöl special (vanligt går oxå bra)

Fyllning
150 g smör (rumsvarmt)
1 dl socker
1 msk kanel

Vispa ihop smör, socker och kanel tills det är fluffigt.

Gör så här
Smula ner jästen i en degbunke, värm mjölken till fingervarm, ca 37°C och häll den över jästen. Rör tills jästen har löst sig. Rör ner socker, kardemumma, äggulorna, smöret och det mesta av mjölet. Jag körde min deg i maskin.

Blanda en stund och häll sedan i saltet. Fortsätt att arbeta degen för hand eller i maskin tills den är smidig. Låt degen jäsa i ca 40-60 minuter i bunken med en bakduk över.

Dela degen i två och kavla ut till en rektangular platta på ett mjölat bakbord.

Bred på rikligt med fyllning. Rulla degen till en "rulltårtsliknande rulle" från långsidan. Skär i bitar som placeras i bullformar. Låt bullarna jäsa till dubbel storlek, ca 30 minuter.

Pensla med uppvispat ägg och strö på lite pärlsocker. Grädda mitt i ugnen i 8-10 minuter i ca 250 grader. Låt svalna på galler.



- Posted using BlogPress from my iPhone

1 kommentar: