måndag 19 mars 2012

Överst på min önskelista....

Och nu pratar vi inte önskelista inför kommande födelsedag utan den STORA önskelistan som jag har, som rör vårt boende. Det är att göra iordning vårt uterum. Vi räknas väl inte som trångbodda men på vår, sommar och tidig höst har vi ytterligare ett rum att röra oss i och det gör mycket för utrymmet. Fick jag välja helt så skulle önskan vara att isolera och göra det till åretrunt rum, men innan vi kanske når dit så står följande på min "att-önska-och-göra"-lista. Troligen blir detta projektet för sommaren så vi får väl se hur det ser ut i höst. :-)

Det första vi måste göra är att byta taket. Det läcker in så annars kan vi inte nyttja det alls. Så som det är nu ligger ett opalvitt plasttak där. Ett sådant som finns på de flesta altaner. Det ska bytas ut mot troligen ett liknande, men då i rökfärg. För att få bort lite av den stekheta värme som blir där inne under varma sommardagar samt att göra att ljusinsläppet minskar något så man ej kräver solglasögon när man vistas där inne.



Sen måste vi göra något åt golvet. De smarta människorna som bodde här innan oss tyckte att det var en lysande idé att lacka golvet... Vilket nu har resulterat i att det flagar på olika ställen. Så för att få ordning på det skulle vi behöva slipa ner det och sen olja och det förstår alla som känner oss att det kommer vi inte att göra. :-) Så då får vi lösa det så att vi lägger något ovanpå som blir finare. IKEA har en snygga "trallrutor" som skulle lyfta upp golvet.


För att få ute lite mera komfort så behöver vi köpa nya möbler. Konstrotting är det självklara valet här. Snyggt och praktiskt. Svarta fotöljer och ett stort bord med plats för många. Brafab har bra och kvalitetssäkra möbler. Sen för att piffa upp lägger vi i röda stolsdynor. Snyggt!!


Sen ska vi inte glömma detaljerna, för många gånger är det de som göra det där extra som lyfter ett helt rum. Jag tänker mig en fin sommarkväll då mörkret börjar sänka sig. Man har avnjutit en god grillmåltid och sitter nu och bara och njuter. Då tänder man golvkandelabern som står i ena hörnet. Tänk dig det ljusskenet.... Perfekt! :-)



Ja här har ni nu min önskelista. Kandelabern kanske jag kan ha även på min vanliga önskelista inför födelsedagen men det andra krävs nog lite mera för att få igenom. Men visst låter det bra!

2 kommentarer:

  1. Låter inte helt fel! Önskar jag hade ett uterum tio sommaren! Får ha det som ett krav under hus letandes :-D

    SvaraRadera
  2. Låter jätte bra. Kram, Mia.

    SvaraRadera