tisdag 10 juli 2012

En riktig fullträff


Igår grillade vi igen. :-) Just nu tror jag det är enklare att säga när vi inte grillar än när vi gör det. Men det är ju så det ska vara när det är sommar och framförallt semester. Vi försöker att variera oss så vi inte i fastnar i tex fläkkarré- eller korvträsket. Det är inte kul att bara köra på i samma gamla vanor jämt.

Så igår blev det lammfärs som inhandlades. Lammkött är ju ganska speciellt och det är inte något som bara enkelt blir bra eller som faller alla i smaken. Det skulle bli lammfärsbiff men något recept hade jag inte så jag körde lite på vad jag trodde kunde bli bra. Och jag måste säga att där fick vi till en fullpoängare! Det här måste ni testa.

Ca 500 g lammfärs
1 påse BBQrub herbs
2 ägg
en skvätt grädde
en liten finhackad färsk rödlök

Blanda allt i en bunke. Forma fem stycken biffar. Enklast blir det om man blöter händerna samt lägger dem på en blöt skärbräda. Låt vila i kylen medan grillen blir färdig. Gnid en delad citron eller lime på grillgallret så underlättar det betydligt när man ska vända på biffarna. Speciellt färs fastnar så lätt på gallret. Vänd några gånger och pensla på någon glaze mot slutet.


Vi serverade biffarna med vitlöksbröd, tzatziki och en god sallad. Att hitta en passande vin kan vara svårt men vinet vi hade hemma passade alldeles perfekt till så det kan jag också rekommendera; Hidden Rock. Bag in box från Australien.


Tallrikarna gapade tomma hos oss alla fyra efter måltiden. :-)

2 kommentarer:

  1. Biffen var supergod och jag tänker absolut testa den.

    SvaraRadera
  2. Ser gott ut. Inte så förtjust i lamm men kryddar man det på rätt sätt är det faktiskt ganska så gott. De få gånger vi ätit det. Kram, Mia.

    SvaraRadera