fredag 13 juli 2012

Skogens guld


Igår begav jag mig ut i skogen för att leta efter årets första kantareller. Precis när jag satte mig i bilen kom världens störtskur så jag fick vänta en stund innan jag promenerade iväg. Men vad jag har hört så är det bra om det regnar eller har regnat när man letar svamp, för då lyser kantarellerna bättre i mossan. :-)

Det tog inte lång stund innan jag hittade de första små svamparna. Och sen var det bara att leta vidare. Dessvärre var jag inte ensam i skogen. Det var jag och tusen flugor och myggor som befann oss på samma plats hela tiden.... Jag var väldigt glad över min tjocka kalufs som fungerade ganska bra som skydd för ansiktet från de värsta myggen. Men ändå fick jag x antal stick både i håret och på halsen. Men men, det var det värt, för jag fick ihop en liten påse med svamp. Lagom till mig och Patrik.

Lite senare avnjöt vi så den första kantarellmackan för året. Absolut inte den sista. Och det var nog så, att svamparna lyste lite extra där i mossan, precis jag hade hört. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar