söndag 16 oktober 2016

Surdegsbröd och test av olika mjölsorter

Snart är även den här helgen förbi. Jag och barnen har tagit det lugnt. Patrik har varit på trivselresa med jobbet. Idag kände jag att tiden fanns för en löprunda på fm. Det var en blåsig runda, turligt nog hade jag mössa. Kändes riktigt bra i kroppen trots att det blivit lite väl långt mellan löpturerna nu.

I helgen och likaså förra helgen bakade jag en del på min surdegsgrund jag fått till. Det är bra fart i den nu. Jag testade två olika sorters mjöl på samma recept och det var väldigt vilken skillnad det blev på bröden.


På vanligt vetemjöl.





På ekologiskt stenmalet lantvetemjöl.

De undre frallorna blev väldigt kompakta och för syrliga. Inte så bra alls faktiskt. De övre blev riktigt bra.

Receptet kommer från Pain de Martin och är riktigt bra. Vill ni testa kommer det här:

På morgonen
Blanda några matskedar vetesurdegsgrund med 75 gram vatten och 75 gram vetemjöl i en plastburk. Lägg på locket men tryck inte till det ordentligt. Ställ burken i skåpet ovanför kylen.

På kvällen
Nu har du en bubblande surdeg i burken. Blanda den med 275 gram vatten och 425 gram vetemjöl och 10 gram salt. Rör ihop till en deg. Den blir ganska lös. Täck degbunken med plastfilm och låt jäsa. Efter ca 30 min är det dags att dra lite i degen. Blöt händerna och ta tag i degen och vik in mot mitten. Fyra gånger så man kommer degen runt. På med plastfilm igen och låt jäsa i rumstemperatur till morgonen, alltså över natten.

På morgonen
Sätt ugnen på 270 grader. Mjöla arbetsbänken ordentligt och häll ut degen på bänken. Vik nu återigen degen in mot mitten fyra gånger. Lägg över en bakduk och låt jäsa ca 40 minuter.

Dra ut degen lite utan att trycka till den allt för mycket. Vi vill ha kvar luften. Dela i frallor ca 10 st beroende på hur stora man vill ha dem.

Lägg dem på en plåt och ställ in i ugnen i mitten. Grädda ca 10-15 minuter. Låt svalna och njut av riktigt goda surdegsfrallor. :)


- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar