lördag 2 oktober 2010

Amimox i fem dagar

Igår var vi på vårdcentralen med Linus. Han var så ledsen natten till igår och låg och gnydde större delen av natten i sömnen så jag hade mina aningar om att det hade satt sig något i öronen. Och mycket riktigt. Doktorn lyste i öronen och såg och att det var rött.

Förstahandsvalet av medicin i de här fallen är ju Penicillin men jag vill inte att Linus ska behöva ta det rävgiftet. När barnen är så små förstår de inte vad det är för något vi föräldrar tvingar i dem. Då tycker jag det är bättre att ge något annat som inte smakar gift så att de faktiskt får i sig medicinen. Jag vet allt det här med resistenta bakterier men jag tycker ändå det här är bättre. Det är en sak när de blir äldre då man kan förklara för dem varför det smakar så illa och varför de måste ta det. Så jag bönade och bad att doktorn skulle skriva ut Amimox istället, vilket han inte var särskilt förtjust i. Men tillslut gav han med sig, dock med anledningen att det är helg, så skulle det vara så att Linus inte tålde PC skulle det bli så besvärligt för oss att byta.

Det gick hur bra som helst med Amimoxen och det märktes redan i natt att han mår bättre. Hade över 39 graders feber i går kväll med men både alvedon, ipren och näsdroppar till natten har Linus sovit bra och idag är han piggare. Känns skönt att det går åt rätt håll.

2 kommentarer:

  1. Bra att du stod på dig inför läkaren. En lekman som jag hade inte tänkt som du utan tackat och tagit emot det som läkaren skrivit ut.
    Krya på lillprinsen.

    SvaraRadera
  2. Föräldrarna känner sina barn bäst. Finns det andra alternativ till medicin, ska man stå på sig och ta den. Bra gjort och bra att Linus tar emot den. Krya på dig Linus. Kram, Mia.

    SvaraRadera