tisdag 8 mars 2011

Semlor idag eller? :-)


Bild från Arla.

Undra hur många som äter semlor idag och hur många som skriver olika recept på semlor på sin blogg? Jag kommer göra som alla andra, jag kommer också äta en semla idag och jag kommer också skriva om det här. :-) Det är ju inte bara semeldagen idag utan även internationella kvinnodagen och om min morfar hade levt, hade han fyllt år idag.

Vi kommer att bjuda barnens farmor och farfar på köttfärssoppa och nybakta linfrölimpor ikväll och så hembakta semlor till kaffet efter maten. Det låter väl gott? Jag har inte gjort semlor själv på väldigt många år. När jag gick på högstadiet, tror jag det var, så gjorde vi semlor på hemkunskapen, sedan dess har det varit köpesemlor för min del. Varför jag inte gjort egna vet jag egentligen inte. Men idag var det då dags. Receptet tog jag från Arla och det skulle bli minisemlor. Hur man kan få ut 30 st på den här degen vet jag inte. Då blir de verkligen super mini. Jag fick ut 16... så jag gjorde dem troligtvis för stora eller så jäste min deg inte lika bra. Vi får se hur de smakar i kväll.

Soppan vi bjuder på är en av våra favoriter, köttfärssoppa. Enkelt och gott blir det. Här är receptet på en rejäl gryta. Vet ej riktigt hur många det räcker till.

400 g köttfärs
1 purjolök
5 potatisar
3 rivna morötter
1 frp krossade tomater
2-3 msk ketschup
2 köttbuljongtärningar
1 liter vatten
3 tsk paprikapulver
1-2 dl medium salsa
salt, svartpeppar och oregano efter smak

Bryn köttfärsen. Skala och riv morötterna, skala och skiva potatisen samt skölj och skiva purjolöken tunt. Häll över allt i en stor kastrull. Häll på vatten, ketschup, salsa och krossade tomater och smula ner buljongtärningarna. Krydda på. Låt soppan småkoka i ca 45-1 h. Mums!

Receptet på brödet hittar du här hos Pickipicki. Kanongott och enkelt att göra. Sen att du får ut tre limpor på en deg är inte helt fel.

Ha en fin kväll och hoppas ni äter en riktigt god semla idag.

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Låter som en jätte god middag och efterrätt. :-} Hoppas alla blev nöjda. Men det tror jag, för du är jätte duktig på mat. Intressant och gulligt med minisemlor.

    Mamma och pappa var här fredag till lördag som gick nu. Synd att tiden går så fort. Tacksam för all hjälp och deras sällskap. Mysigt.

    Kramar,

    Mia.

    SvaraRadera
  2. Soppan är supergod, här kallar vi den Cowboy-soppa:)

    SvaraRadera