lördag 12 mars 2011

Supergod dessert


Igår kväll blev vi så sugna på något gott efter maten. Tidigare på dagen hade jag läst flera recept på chokladmousse. Jag har gjort chokladmousse med äggulor en gång tidigare och det gick inte så bra. Hela smeten skar sig och efter det har jag trott att det är supersvårt att lyckas och därför inte gjort ytterligare försök. Men efter att ha läst att det inte är så svårt, bara man tänker på vissa saker var jag sugen på att testa igen.

Jag hade ingen ren choklad hemma utan bara Marabou Premium, som är fylld med ingefära och citron. Men jag testade med den och det gick hur bra som helst. Smaken blev kanongod och lite fräsch tack vare citronen i chokladen. Det var verkligen en hit. Och den här gången lyckades jag bra med moussen, säkert tack vare tipsen jag läst tidigare under dagen.

Chokladmousse med smak av ingefära och citron

2 personer

100 g marabou premium ingefära och citron
1 ägg
1,5 dl grädde

Börja med att ta fram ägget så det blir rumstempererat. Smält chokladen i en skål över ett vattebad. Ställ åt sidan och låt svalna. Knäck ägget och separera gulan från vitan. Vispa upp gulan lite med en gaffel. Vispa grädden så det bildas små toppar. Blanda ihop den avsvalnade chokladen och äggulan. Blanda sedan chokladsmeten och grädden. Häll upp i glas och ställ i kylen i 1-2 h. Sen är den färdig att avnjuta.

Tipsen jag lästa, för att lyckas var följande:

Se till att ägget är rumstempererat samt att chokladen har svalnat innan man rör i äggulan, då är risken mindre att det hela skär sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar