tisdag 1 november 2011

Glögg


Nu är första förberedelsen inför advent gjord. Jag har satt egen glögg. Tänkte gjort det redan förra året men då rann tiden ifrån mig så det blev aldrig av. Men i år kom jag ihåg det och nu doftar hela köket av glögg. Hur jag ska klara av att gå i den doften i drygt sex veckor, utan att vilja dricka glögg varje dag, vet jag inte. :-)

Jag har aldrig satt egen glögg förut och vet inte hur ett bra glöggrecept ser ut. Men efter att ha kikat runt på nätet endel hittade jag ett som många verkade rekommendera. Orginalreceptet kommer från GP. Men jag hittade mitt här. När jag inhandlade mina ingredienser så var jag tvungen att också köpa en blå hink, för det verkar vara just en sådan man ska ha när man gör egen glögg. :-)

Här kommer receptet för er som blir sugna på att pröva. Än finns det tid.

Blanda följande i en 10 liters-hink:

2,5 kg socker
5 skalade skivade råa potatisar
5 cm skalad färsk ingefära
1 baket bakjäst
1-2 paket russin
1 kanelstång
1 påse nejlikor
1 påse hela kardemummakärnor


Häll över 5 liter svagdricka och rör om.


Sätt plastfolie över hinken. Picka hål i plasten. Låt stå i rumstemperatur 3-6 veckor. Tappa upp i väl rengjorda flaskor med en hävert, utan att få med bottensatsen.

Har ingen aning om vilken procent vi landar på men det blir ingen bilvänlig glögg, den saken är klar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar