lördag 14 juni 2014

Å vilken grill

Efter en lördag på jobbet kändes det extra bra att komma hem och lyxa till det lite. Vi har grillat mycket den sista tiden och variationerna har inte varit gigantiska. Vilket i och för sig inte har gjort något. Men efter att vi grillat karré igår kände jag att grillat kött ville jag ta en paus ifrån nu.

Så på lunchen idag letade jag runt bland bloggar för att hitta något gott att grilla ikväll. Först var det kyckling men det lockade inte riktigt. Sen var det skaldjursspett, men då kände jag att där är det lite dålig mättnad. Då slog det mig, färsk tonfisk. Det har vi pratat om länge men aldrig gjort. Så så fick det bli. Ringde Ica Kvantum och fick så två rejäla bitar undanlagda. :)


Hittade ett tips på ett passande rött vin, Montepulciano d'Abruzzo (nr 2337). Ett Italienskt vin för bara 59kr. Det var ett väldigt lättdrucket och enkelt vin. ;) Passade toppen till fisken. Rekommenderas.


Tonfisken fick snabbträffa grillen. Nymald svartpeppar, flingsalt och olivolja och så ca två minuter på varje sida. Perfekt!


Till detta en salsa på mango, avokade, lime, färsk koriander och färsk chili. Fräscht.


Såsen blev en äppletzatsiki med touch av lime. Riktigt smakrikt och en fullträff till.

Mätt och nöjd sitter jag här nu och njuter av solens strålar med det sista från den där flaskan som var lite väl lättdrucken. ;)

Har ni inte testat att grilla färsk tonfisk, gör det. Det är lyxigt och en skön variation till allt kött.

- Posted using BlogPress from my iPhone


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar