lördag 27 september 2014

Från gegga till bröd

Då mina vänner är det dags att visa resultatet av geggan som blandades till förra veckan. :)

Att baka med surdeg kräver lite framförhållning. Man får planera sin bakning lite men det är ju det som är roligt. Så för att kunna baka idag satte jag igår kväll en fördeg som fick bubbla till sig över natten. Receptet på brödet kommer från Pain de Martin.


En liten klick surdeg blandas med vatten och rågmjöl. Detta får sedan stå över natten i skåpet ovanför kylen och bubbla till sig.


Sedan blandas fördegen med resterande ingredienser till bröddegen. Degen fick sedan jäsa i 2,5 h.


När degen jäst färdigt kletade jag ut den i en smord brödform. Enligt receptet är 1,5 liters form lagom. Min form rymmer lite mer än 2 liter så mitt bröd blir inte så högt och fint. Men det gör inget. I formen får brödet sedan jäsa igen. Mitt fick jäsa ungefär 2 h. Sen är det bara att grädda det i ugnen.


45 minuter senare kan jag plocka ut ett rykande färskt surdegsbröd. Patrik gav det tummen upp när han smakade. ;)

Blir du sugen på att testa? Då gör du så här: Har du en färdig rågsurdeg börjar du med att göra en fördeg. Vill du göra en surdeg från start utgår du från den här fina surdegsskolan så har du om några dagar en bubblig och fin surdeg. 

Dag 1, kvällen

30 g (2 msk) surdegsgrund
100 g (1 dl) ljummet vatten
60 g (1 dl) rågmjöl

Rör ihop allt i en liten bunken. Täck med lock eller med plastfolie och ställ varmt under natten. Jag brukar använda de små burkarna man köper turkisk yoghurt i, de är precis lagom stora. Skåpet ovanför kylen är ett bra ställe att förvara surdegen.

Dag 2, morgon

300 g (3 dl) ljummet vatten
360 g (6 dl) rågsikt
60 g (1 dl) rågmjöl
6-9 g (1 - 1 1/2 tsk) slat
(1 tsk hel kummin) jag uteslöt detta helt

Blanda rågsikt, rågmjöl, salt med surdegen från kvällen innan i en degbunke och rör tills allt blandats ordentligt. Det blir en kletig deg. Täck bunken med plastfolie och låt stå i rumstemperatur i 2-3 h. Degen ska ha jäst till dubbel storlek.

Smörj en brödform, 1 1/2 l och skrapa ner degen i formen. Låt jäsa under en bakduk i ca 1 h. Sätt under tiden ugnen på 250 grader.

När degen jäst färdigt sätt in den i mitten av ugnen. Grädda i 10 minuter. Sänk sedan temperaturen till 200 grader och grädda ytterligare 35-40 minuter. Känn med en stick att degen är färdig. Stickan ska inte vara kladdig. Brödet kan bli mörkt i slutet, lägg då över ett bakplåtspapper så det inte blir bränt.

Lycka till!



- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar