lördag 20 september 2014

Öppet hus på Volvo

Idag var det öppet hus på Volvo lastvagnar och vi följde med barnens farmor och farfar dit. Farfar ville visa Linus och Julia vart han jobbar. Jag städade på Volvo om somrarna mellan åren 1999 - 2002. Första året städade jag i F-fabriken och resterande åren på Gjuteriet. Jag har inte varit inne i fabrikerna sedan dess så för mig var det roligt att se om framförallt Gjuteriet såg ut som det gjorde "på min tid". ;)


Vi började med att fika inne på Restaurang Skänken, vilket är Gjuteriets restaurang. Här startade jag mina morgnar med att ställa upp alla stolar, städa restauranggolvet och sedan ställa ner dem igen. Snabbt skulle det gå. Första åren fick jag hjälp men de sista åren städade jag hela Gjuteriet ensam.


Invändigt var det inte så mycket som hade ändrats i Skänken. Golvet var det samma och bilderna på väggarna. Stolarna var nog bytta och kändes mer lättlyfta än när jag städade där. :-)


Kaffe och kanelbulle smakade fint innan vi begav oss in i fabriken. 


Vi gick in genom en av huvudingångarna och kom så upp på andra våning direkt. När jag städade gick jag in från den här sidan och kom då in på markplanet och fortsatte förbi svets och underhåll bort mot mitt städrum. Här fick vi inte gå nu då den vägen var avstängd för besökare. 


Inne i Gjuteriet var det mest sig likt. Jag tror jag fortfarande skulle hitta i stort sett överallt om jag skulle bli ombedd att städa där igen. Vi gick en tipspromenad och vandrade runt och tittade vid grovrenseriet, line 3, 4 och 5, där Micke jobbar. Vi var inne på laboratoriet och uppe vid smältverket. Det tyckte Linus var spännade, att se när de smälte i de stora ugnarna. Större delen av Gjuteriet var ändå öppet och det var kul att återse det igen.


Trots att produktionen inte var igång som det brukar fanns dofterna kvar och vi kände lite av värmen från smältverket. Givetvis var det inte alls som på sommaren då det dessutom är varmt ute, men känslan kom tillbaka. Patrik som har lite (läs mycket) problem med när det är varmt, skitigt, grejer överallt och bullrigt insåg att det här med industriarbete inte var något som skulle passa honom. Ha ha ha, inte jätteförvånad. :-)


Dagen fick sedan avslutas med att vi kikade lite i utställningshallen och barnen fick fiska i fiskdammen. Det blev med andra ord inte så att farfar fick visa vart han jobbar, vilket är i F-hallen. Men barnen och framförallt Patrik hade inte fixat ytterligare en fabrik. Ha ha ha!


- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar