söndag 21 september 2014

Trippeljästa kanelbullar

Kanelbullar är ett av mina favoritbakverk. Inte bara själva bullen är toppen utan doften som sprider sig i hela huset! Inte mycket som går upp mot doften av nybakade kanelbullar. :-)

Jag har testat mååååånnngga olika recept och det varierar lite vilket jag känner för att göra. Jag har alltid smör i degen, det blir inte lika bra med margarin. De senaste gångerna jag har bakat har jag gjort enligt Bevemyrs recept, vilket ger riktigt fina bullar. Men nu kände jag för att testa något annat igen. Så den här gången fick det blir enligt Pain de Martin eller egentligen enligt Rutebagarna.

Degen jäser tre gånger och man startar det hela med en fördeg. Jag tänkte att det mesta som är "för" är ju oftast roligare och bättre, tänk på förfest, fördrink, förmiddag, förspel... ja jag slutar nog där. Så en fördeg fick det bli.




Resultatet, supergoda och fina bullar. Så det där med att för var bra även till degar, stämde utmärkt. :-)

Här har ni receptet om ni vill testa. Det låter kanske omständigt men det är det inte. Det enda ni behöver är tid.

Fördeg

500 g vetemjöl
250 g vatten
250 g mjölk
50 g jäst

Deg

500 g vetemjöl
200 g socker
8 g salt
12 g kardemummakärnor
200 g rumsvarmt smör (jag tog 150 g)

Fyllning

200 g rumsvarmt smör (jag tog 150 g)
200 g socker
10 g vaniljsocker
20 g kanel
10 g kardemumma (uteslöt detta)

Börja så med fördegen. Smula jästen i en bunke. Lös upp den i lite av vattnet. Häll sedan i resterande vätska och blanda ihop med mjölet till en slät smet. Täck bunken med plastfilm och låt jäsa i ca 60 minuter i rumstemperatur.

När timman har gått ska du ha en bubblig deg som ger bra jäskraft. Mortla kardemummakärnorna och häll ner i degen, dela smöret i småbitar och klicka ner i degen. Rör ner resterande mjöl, socker och salt. Arbeta för hand eller i maskin ca 10 minuter. Ta sedan upp degen på arbetsbänk och låt jäsa där i 60 minuter eller låt den vara kvar i degbunken och låt jäsa övertäckt i 60 minuter. Jag lät min vara kvar.

Tag sedan upp degen på mjölat bord. Dela den i två delar. Kavla ut den ena delen till en stor rektangel. Vispa ihop fyllningen och bred hälften över degen. Rulla ihop längs långsidan och dela i lagom bullbitar. Lägg bullarna i bullformar och låt jäsa på en plåt, övertäckta med en bakduk i 45 minuter. Gör likadant med den andra deghalvan.

Sätt ugnen på 225 grader. Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över pärlsocker. Grädda i mitten av ugnen i ca 8 minuter.

Njut av nygräddade bullar både i gom och näsa. :-)






- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar