fredag 26 september 2014

Lingonbrödkakor

I nyaste numret av Matmagasinet fanns ett recept som kändes lockande. Brödkakor på rågsikt med lingon. Jag gillar lingon så detta ville jag prova.




Bröden blev riktigt bra. Mjölmängderna i stämde inte så bra. Nu tog jag i och för sig lingonsylt istället för rårörda lingon men det gick åt betydligt mer vetemjöl än vad det stod. Kan vara bra att veta om du vill testa.




4 kakor

5 dl mjölk
50 g jäst
50 g rumsvarmt smör
1 dl brödsirap (jag tog ljus)
2 dl rårörda lingon (jag tog sylt)
3 dl fint rågmjöl
5 dl rågsikt
Ca 5 dl vetemjöl (blev snarare 7-8 dl)

Sätt ugnen på 200 grader. Värm mjölken fingervarmt. Smula ner jästen i en bunke. Häll på mjölken och rör tills jästen har smält.

Klicka ner smöret, sirap, salt och lingon. Tillsätt rågmjöl, rågsikt och vetemjöl. Ta lite i taget. Arbeta samman till en smidig deg.

Låt jäsa övertäckt i 40 minuter. Stjälp upp på mjölad bänk och knåda degen lätt. Dela den i fyra jämnstora delar.

Forma varje del till en rund brödkaka, ca 20 cm i diameter. Lägg bröden på en plåt med bakplåtspapper. Nagga och låt jäsa övertäckta i ca 30 minuter.

Grädda bröden mitt i ugnen ca 15 minuter. Låt svalna på galler.

- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar