söndag 4 januari 2015

Flarn




Efter jobbet idag testade jag att baka flarn. Det är en kaka som ofta bakas på mitt jobb och är riktigt goda. Jag har själv aldrig testat att baka dem, då de går under kategorin småkakor. Eller nästan i alla fall, och som ni vet kan jag inte baka småkakor.

Men i år ska jag lära mig att baka småkakor tänkte jag. :)

Receptet kommer från boken, sju sortera kakor. Patrik fick vara förste provsmakare och han var mycket nöjd.

Jag har inte ens smakat själv utan kakorna åkte direkt in i frysen. Det är ju nya tider som gäller nu igen. :)

Flarn ca 50 st

150 g smör el margarin
2 dl socker
2 dl havregryn
2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1/2 dl grädde
1/2 dl ljus sirap

Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret på spisen. Häll de torra ingredienserna i en bunke. Häll över smöret, sirapen och grädden. Blanda runt ordentligt.

Klicka ut små teskedsstora klickar på plåtar med bakplåtspapper. Se till att det blir mellanrum mellan bitarna då flarnen flyter ut. Jag gjorde 12 st per plåt.

Grädda i mitten av ugnen i ca 5 minuter. Låt svalna.

Servera dem som de är eller gör en smörkräm att ha mellan två flarn.

Enligt receptet i boken så vispas 50 g smör, 1 msk kakao och 1 msk florsocker till en luftig kräm. Bred den på ett flarn och lägg ett över. Detta räckte inte till så många men kan hända att jag tog för mycket emellan.

Ett bra första flarnförsök blev det måste jag säga. :) Nästa småkaka ut är hallongrottor. :)


- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar