söndag 15 november 2015

En riktigt god och trevlig middag




Igår 14/11 var det min och Patriks årsdag, vilket i år blev vår 18:e. Patrik hade bokat bord på Restaurang Pirum i Lidköping. Restaurangen ligger i Hotell Edward och har fått bra omdömen. För oss var det första gången vi åt här men verkligen inte sista. Oj vilken god mat och dryck vi serverades. :)

Vi valde deras höstmeny samt dryckespaket till detta. Maten är mycket närproducerad samt fokus på fisk och skaldjur. Men för mig som inte äter fisk finns även bra kötträtter att välja på.

Förrätten bestod av skaldjurssallad med hummer, blåmusslor, räkor och kräftor som serverades med bacon, saffransaioli och dillkrutonger. Riktigt gott och jag åt blåmusslor för första gången! :) Till detta ett glas vitt vin som doftade vinbär.

Huvudrätten var dovhjortsytterfilé med sötpotatispuré och rödvinssås tillsammans med ragu på rödkål och sultanrussin. Till detta ett röttvin.

Patrik åt halstrad vänergös med hummersås och vitlöksmarinerade pilgrimsmusslor. Serverat med lättrimmad gurka och dillkokt potatis och till detta ett friskt glas vitt vin.

Oj vad gott det var!

Till dessert valde jag chokladkräm som serverades med kondenserad mjölk och calvadoskokt äpple. Till detta fick jag ett riktigt gott dessertvin från USA. Det var nästan orange till färgen och riktigt simmigt. Det måste jag nog införskaffa.

Patriks dessert blev olika svenska ostar som serverades med fruktknäcke och fikonmarmelad. Till detta, lite överraskande, ett vitt vin.

Mätta och mycket nöjda slog vi oss sedan ner i hotellets lounge. Det hade varit väldigt skönt att få checka in på hotellet och krypa ner bland fluffiga täcken. Det får bli vid ett annat tillfälle.

Tack Patrik för en riktigt rolig och god middag. Många skratt blev det. :)

- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar