tisdag 24 november 2015

Pepparkakor och lussekatter

Nu har de första förberedelserna inför advent och jul ägt rum. I måndags bakade jag en omgång lussekatter utan saffran till min mamma.




Det var ett nytt recept ur Matmagasinets julspecial som testades. Degen skulle jäsa en omgång innan allt mjöl och smör skulle i. Spännande tyckte jag som är en baknörd. :)




Ingen kvarg här utan mycket smör och vit baksirap.




Runt 60g fick varje lussekatt väga.




Resultatet; 30 lussekatter penslade med sockerlag. 40 stod det i receptet men det måste ju bli lite att bita i. :)

I tisdags var barnen och jag lediga. Då blev det pepparkaksbak.




Degen gjordes på måndag kväll och den har du receptet på här.




Det kavlades och knådades.




Julia och bästakompisen Klara kavlade tunna pepparkakor.




Resultatet; jättefina och jättegoda.




Efter pepparkakorna gjorde jag en omgång lussekatter till, nu med saffran. :)




Degen jäste upp fint och även nu gjorde jag lussekatterna runt 60g.




Färdigjästa och redo för ugnen.




Penslade med sockerlag.




Jag och barnen avnjöt julig fika i kvällningen. Hela huset doftade jättegott, främst av pepparkakorna. :)



- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar