söndag 14 augusti 2016

Sista semesterdagen

Då var sista semesterdagen här. Imorgon väntar nya äventyr. Första dagen på nytt jobb.... Spännande och skrämmande. Tänk på mig imorgon. ;)

Det har varit en bra ledighet och jag känner mig färdig. Konstigt att man känner sig färdig med att vara ledig men jag är så nöjd med allt vi hunnit med. Det har blivit tältning vid Läckö, stuga utanför Falkenberg och B & B utanför Örebro.

God mat och dryck och umgänge med goda vänner. Skogspromenader och solstolsslapp. Regn och sol. Lata dagar och dagar som rusat iväg. Bad i pool, sjö och hav. Skulle inte vilja ändra på något.

Semestern fick avslutas med lite kanelbullekladdkaka. Testade ett recept från bloggen Söta saker. Riktigt god smak fick den men tyvärr blev den lite för torr i kanterna. Nästa gång lite kortare tid i ugnen.


150 g smör
2 stora ägg
2 dl strösocker
1 dl mörkt muscovadosocker
3 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
1 msk kanel
1 tsk vaniljsocker

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och låt svalna. Smöra och bröa en springform, jag använde en 24 cm.

Rör ihop ägg och strösocker. Blanda ihop mjöl, muscovadosocker, vaniljsocker, bakpulver och kanel. Rör ner detta i äggsmeten. Blanda till sist ner det smälta smöret. Rör tills allt blandat sig.

Häll smeten i formen och strö över lite pärlsocker Grädda i mitten av ugnen i max 20 minuter.


Jag hade inne kakan i 20 minuter och tyckte som sagt att den blev lite torr i kanten. Men det skiljer ju sig så mellan ugnar. Testa er fram.

Servera med vispad grädde eller vaniljglass. Riktigt gott!








- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar