lördag 28 augusti 2010

Citronmarängpaj

Igår hade vi kräftskiva här hemma tillsammans med barnens farmor och farfar och deras mormor. Till kräftskivan bakade jag en paj med citronkräm och maräng som jag länge gått och sneglat på. Receptet har jag hämtat från den underbara bloggen kalasgott. Ta gärna ett kik här och njut. :-)

Här kommer receptet

Citronmarängpaj

Mördeg
125g kallt Smör
3 dl Vetemjöl
1 dl Strösocker
1-2 msk iskallt Vatten

Gör så här
Mixa snabbt ihop allt till en jämn deg. Låt den vila i kylen i minst 30 min. Tryck ut mördegen i en form och låt stå kallt ytterliggare 30 min. Förgrädda pajskalet i 180°c, ca 15-20 min.
Låt svalna.

Citronfyllning
saften av 2 Citroner
6 Äggulor
2 dl Strösocker
1 msk Vanillinsocker
2 ½ dl Vispgrädde

Gör så här
Rör snabbt ihop allt till en jämn smet. Vispa inte då luftbubblor bör undvikas. Häll citronkrämen i pajskalet och grädda i mitten av ugnen i 140°c, ca 45 min. Stäng av ugnen och låt pajen stå kvar på eftervärme tills den har svalnat helt.

Maräng
4 Äggvitor
2 dl varmt Strösocker
1 msk varmt Vanillinsocker

Gör så här
Vispa äggvitorna styva. Värm sockret i en torr stekpanna utan att det smälter. Vänd ner lite av sockret i taget. Vispa marängen tills den är riktigt styv. Bred ut den ovanpå pajen och bränn av
marängen med en gasbrännare. Har du ingen gasbrännare så går det bra att bränna av marängen snabbt i ugnen tills den har fått fin färg.

Jag struntade i att värma sockret och vaniljsockret utan jag vispade bara som vanligt. Tog först hälften av strösockret och vispade länge och blandade sedan i resterande och vispade ännu längre tills marängen blir fluffig och går att vända upp och ner. Jag brände av min i ugnen på 250 grader grill, med ugnsluckan på glänt. Det gick jätte bra. Men det går fort så man får passa noga.

Pajen blev väldigt god och det var en fin balans mellan citronen och den söta marängen. Den var ganska mäktig så en paj räcker till många personer. Dock blev min botten väldigt hård och marängen flöt liksom på fyllningen men som sagt, smaken blev det inget fel på. Kommer helt klart att gör den fler gånger.

5 kommentarer:

  1. Den här pajen var jättegod. Rekommenderas!!!

    SvaraRadera
  2. Den ska jag ta och prova någon dag :-)
    Låter riktigt gott, men maräng brukar jag dock misslyckas med..

    // Petra

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Låter som att ni åt jätte gott. :-) Kram, Mia.

    SvaraRadera
  4. Mmm, låter smaskigt men missuppfattar jag eller saknas receptet på marängen?! Ses snart, kram Annika

    SvaraRadera
  5. Annika- ha ha, det har du helt rätt i. Ska genast lägga till detta. :-)

    SvaraRadera