torsdag 26 augusti 2010

Cookies - kan jag inte baka...



Då var det än en gång bekräftat, jag kan inte baka småkakor. Idag testade jag att göra cookies med ett recept från a piece of cake av Leila Lindholm. Och återigen blev jag missnöjd. Jag vet inte vad det är med mig och småkakor, jag får liksom inte till det. Smaken blev det nog inget fel på, tror jag, men de ser inte fina ut. Jag får helt enkelt träna mera... :-)

Här kommer i alla fall receptet om det är någon som vill testa.

ca 25 kakor

125 g mjukt smör
1 dl råsocker
1 ekologiskt ägg
1 1/2 dl vetemjöl
1/2 dl havregryn
1/2 tsk bakpulver
1/4 tsk salt
100 g mörk kvalitetschoklad 70%
skal av 1 lime

Vispa smör och råsocker krämigt och rör i ägget. Blanda vetemjöl, havregryn, bakpulver och salt och vänd ner det i smeten. Hacka chokladen grovt, riv limeskalet och blanda det med degen. Forma degen till en rulle (ca 5 cm i diameter) och rulla in den i bakplåtspapper eller plastfolie. Lägg den i frysen i ca 30 minuter. Sätt ugnen på 180 grader, luftvärme. Skiva rullen i ca 1 cm tjocka skivor och lägg skivorna på en plåt med bakplåtspapper. Grädda kakorna gyllene i mitten av ugnen i ca 10 minuter.

Jag använde dajmkulor istället för choklad. Det blev gott. Men det som jag tyckte var konstigt med receptet var att degen inte blev någon deg utan mer bara ett klet. Kändes som om det var alldeles för mycket smör i eller också för lite mjöl eller havregryn. Nästa gång jag gör cookies ska jag testa ett annat recept bara för att se om det var mig eller receptet det var fel på. :-)


1 kommentar:

  1. Mäh! De var kanongoda och såg ju coola ut. Förstår inte varför du aldrig är nöjd med dina cookies. De är ju jättebra!

    Patrik

    SvaraRadera