tisdag 29 mars 2016

Spenat- och potatissoppa


Soppa har blivit lite av mitt signum både på jobbet till lunch och när jag är uppe i Örebro. Därför måste jag lägga ut detta receptet på en soppa jag aldrig trodde jag skulle säga "åh vad gott" om. Spenat är inget som jag tycker om jättemycket, kanske för att jag inte ätit det så mycket. Men det här var riktigt gott. :-) Receptet kommer från Linas matkasse med lite justeringar.

Receptet räcker till två - tre personer.

1 stor bakpotatis
1/2 zucchini
1/2 gul lök
1 tsk torkad timjan
1/2 vitlöksklyfta, pressad
1 liter vatten
1 grönsaksbuljongtärning
2 ägg
125 g fryst bladspenat
1/2 dl crème fraîche
krutonger
citronsaft
salt
nymald svartpeppar

Börja med att koka äggen i ca 6 minuter. De ska vara ganska hårt kokta, så att gulan inte rinner. Spola av äggen i kallt vatten då de kokat färdigt.

Skala potatis, zucchini och lök. Dela allt i mindre bitar. Fräs grönsakerna i lite olja i några minuter. De behöver inte ta färg. Tillsätt pressad vitlök och timjan. Häll på vattnet och smula ner buljongtärningen. Låt koka på mellanvärme under lock ca 10 minuter, eller tills potatisen är mjuk. Tillsätt fryst bladspenat i soppan. Rör tills spenaten har fördelat sig i soppan. Rör även i crème fraîche.

Mixa soppan med en mixer. Den behöver inte blir helt slät. Blir den för tjock ta i lite mera vatten. Smaka sedan av med salt, nymald svartpeppar och citronsaft. Citronen lyfter soppan ordentligt.

Skala äggen och dela varje ägg i fyra delar. Servera soppan med kokt ägg och krutonger. Gärna lite färsk timjan också. :)

Soppan blir riktigt matig då den innehåller potatis så man står sig bra. ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar