lördag 27 mars 2010

Födelsedag

Idag fyller Patrik år. Vi ska fira lite här hemma med italiensk smörgåstårta, vanlig smörgåstårta och marsipan tårta till kaffet. :-)

I torsdags lades bottnarna ihop med fyllning till den vanliga tårtan. Den här gången i formen för att hålla sig snygga. Igår spacklades tårtan med mjölksmörkräm och täcktes med lila marsipan. Tårtan består av chokladsockerkaksbottnar, lemon curd mousse och vit choklad mousse. Dekorationerna ska vara kycklingar som jag har gjort i sugarpaste. De blev lite coola, ser nästan lite stenade ut. Ha ha ha! Bildbevis på dessa drogade kycklingar kommer under dagen. :-)

Receptet på den vanliga smörgåstårtan kommer från Kryddburken och lika så receptet på den italienska smörgåstårtan. Patrik tjuvsmakade på fyllningen till den italienska igår och sa att den var väldigt god så vi får väl se hur utlåtandet blir för övriga gäster i eftermiddag. Jag är väldigt förväntansfull på allt ihop.

3 kommentarer:

  1. Hejsan!

    Tack för telefonsamtalet tidigare idag. :-) Jag fick tag i Patrik strax efter det att vi lade på. Han blev jätte glad av att jag ringde och grattader. De var påväg till Lidköping precis då och under samtalet så sa Julia att hon ville spela spel på sin pappas mobil. Så vi lät henne göra det och lade på, efter att ha pratat en stund. Tårtorna du gör till Patriks födelsedag, låter mycket intressanta och goda. Tror att de ser mycket fina ut. Du är duktig på mat och bak. Ser fram emot att titta på bilderna sedan när du lagt upp dem här. Hoppas ni alla får en bra dag. Kramar och hälsa mamma och pappa och de andra som vet vilka vi är, från oss fyra. :-)

    SvaraRadera
  2. Låter riktigt gott!
    Du får hälsa och gratulera födelsedagsbarnet från mig och Micke :-)

    SvaraRadera
  3. Hej
    Låter väldigt smarrigt! Ser fram emot bilder.....själv ska jag snart åka till jobbet, gillar inte lördagnätter lägger aldrig det själv.
    Ha det bra sofia

    SvaraRadera