fredag 19 mars 2010

Positivt överraskad

Ikväll testades ett nytt recept som jag hittat på kardemummagummans sida; nämligen getostpaj. Tyckte att det lät kul då jag inte ätit detta tidigare. Och jag måste säga att jag blev väldigt positivt överraskad. Jag hade förväntat mig att det skulle vara gott, annars hade jag ju inte gjort den, men det var verkligen jätte gott. Perfekt smakbalans mellan syrligt och salt. Till detta gjorde jag en sallad på ruccola, körsbärstomater, gurka och oliver samt en vinegrettedressing. Supersmarrigt!

Här kommer receptet om ni vill testa:

Deg
3 dl vetemjöl
125 g smör
2 msk kallt vatten

Fyllning
3 st potatisar, kokta
1 purjolök, skivad
3 st ägg
1,5 dl vispgrädde
1,5 dl lätt creme fraiche
150-200 g getost
pinjenötter (Jag uteslöt dessa)
salt, peppar

Gör såhär:
Rör hastigt ihop ingredienserna till degen och tryck ut i en form. Ställ i kylen minst 30 min. Nagga sedan botten med en gaffel och förgrädda skalet i 200C ca 10 min, i nedre delen av ugnen.

Fräs den hackade och sköljda purjolöken i lite smör tills den blir mjuk och glansig, krydda med salt och peppar. Skiva potatisen i ca 1cm-skivor och lägg i botten av pajen. Täck sedan potatisen med purjolöken.

Vispa ihop ägg, grädde, creme fraiche och salt och häll blandningen över purjolöken. Täck slutligen ytan med skivad getost och strö över pinjenötter. Grädda i nedre delen av ugnen ca 40 min.


1 kommentar:

  1. Jag tyckte också att det var riktigt gott! Men samtidigt föredrar jag nog lite mer "matiga" pajer där man har någon form av dött djur i. Kyckling t.ex.

    SvaraRadera