måndag 20 oktober 2014

Corn chowder





Testade ett nytt recept ur tidningen Vardagslyx Elle mat & vin. Majssoppa eller enligt receptet corn chowder.

Det var en god och mättande soppa. Den gick inte hem hos Julia och kompisen, men det hade jag heller inte räknat med. Patrik gillade den. Till soppan serverades nybakt linfröbröd. Riktigt gott.

Här kommer receptet om ni vill testa. 4-6 personer

250 g majs (fryst, färsk eller konserverad)
2 scharlottenlökar (1 gul lök tog jag)
140 g rökt sidfläsk (jag tog bacon istället)
2 msk smör
2 krm gurkmeja
3-4 msk vetemjöl
5 dl hönsbuljong
5 dl standardmjölk
Salt och nymald svartpeppar
Tabasco (jag tog cahyennepeppar)

Rosta majskornen i en het, torr panna tills de fått färg. Skaka pannan då och då. Skala och hacka löken och tärna fläsket. Hetta upp smöret i en stor gryta och fräs lök och fläsk i ett par minuter utan att det bränns. Pudra över gurkmeja och mjöl. Rör om och tillsätt buljongen under omrörning. Häll i mjölken och majsen och låt det sjuda utan lock i ca 5 minuter. Smaka av med salt, peppar och några droppar tabasco.




Soppa är höstmat för mig. Riktigt gott är det. Tyvärr är soppa en maträtt man många gånger glömmer. Mer soppa ska kokas gott folk. :)


- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar