fredag 3 oktober 2014

Kycklinglasagne


Kvällen till ära blir det kycklinglasagne i Liebskitchen. Detta är en riktigt god rätt som jag hade glömt av att jag hade i mina gömmor. Receptet kommer från bloggen Made by Mary och jag kan verkligen rekommendera det. 

Vill du testa så gör du så här:

Kycklinglasagne ca 4-6 portioner

4 kycklingfiléer
salt
smör till stekning
svartpeppar
1-2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
200 g färsk spenat
0,5 dl vitt vin eller 0,5 msk vinäger
2 dl grädde
lasagneplattor

Bechamelsås
5 dl gräddmjölk (hälften grädde/mjölk)
2 dl riven lagrad ost
1 dl riven parmesan ost
2,5 msk idealmjöl
1 msk smör
0,5 tsk salt
1 krm svartpeppar 

Sätt ugnen på 200 grader. Skölj spenat, hacka vitlök och gul lök. Dela kyckligfiléerna i mindre bitar och stek dem i smör så att de får fin färg. Smaka av med salt och svartpeppar. 

Blanda ner vitlök, gul lök och spenat. Låt fräsa med i några minuter. Häll på vin och grädde och låt detta småputtra tills grädden har reducerats och tjocknat något. Använder man matlagningsgrädde kan man därför få reda lite så det inte blir för tunt. Smaka av med salt och peppar. 

Vispa ut idealmjölet med gräddmjölken i en kastrull. Lägg i smöret och låt koka upp under ständig omrörning. Koka på medelvärme några minuter. Rör ner den rivna osten och rör så den smälter. Låt såsen koka upp och dra den så från plattan. 

Varva lasagneplattor och bechamelsås och kycklingröra i en form. Börja och avsluta med bechamelsås. Gratinera i mitten av ugnen i ca 40 minuter. 

Känn med sticka att den är färdig. Låt stå några minuter så att den sätter sig. Servera sedan med en sallad och ett glas rött vin. Fredagsmiddagen är komplett! :-)

Nu när jag gjorde lasagnen idag så struntade jag i att göra bechamelsåsen. Istället blandade jag ihop 5 dl lätt crème fraiche och 200 g riven parmensanost. Jag varvade detta med kycklingröran och lasagneplattor precis som ovan. 


Vinet som avnjöts till var Briccotondo. Ett röd Italienare som går under smaknyckeln fruktigt och sakrikt. Passade jättebra. Vad har ni haft för fredagslyx på bordet idag?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar