onsdag 1 oktober 2014

Marängtårta med daim

Ikväll var det pipträff här hemma. Fokus låg ikväll på cigarr men fika bjöds det på oavsett.

Vid föregående träff framkom att en av herrarna var mycket svag för maräng. Inte helt oväntat då socker i största allmänhet faller honom i smaken. :) Hur som helst, denna info gjorde att det var ett lätt val av fika till kvällens clinic, nämligen marängtårta. :)

Receptet fick jag när jag jobbade på sjukhuset av en kollega för si sådär 10 år sedan....

3 äggvitor
1 tsk bakpulver
1 1/2 dl socker

3 dl grädde
3 äggulor
1/2 dl socker
2 dubbeldaim

Sätt ugnen på 125 grader. Börja med att rita två rundlar på var sitt bakplåtspapper. Jag ritade av min 24 cm springform.


Vispa äggvitorna i en skål till hårt skum. Blanda sedan ner bakpulver och socker.


Bred ut smeten så det blir två runda bottnar.


Grädda båda plåtarna samtidigt i ugnen. Sätt en plåt högt upp och en långt ner. Grädda i ca 40 min. Byt sedan plats på plåtarna och grädda ytterligare 40 minuter.


Ta ut och låt svalna. Är det svårt att få loss bottnarna från bakplåtspapperet, pensla undersidan av pappret med vatten.

Vispa äggulorna och sockret för sig och grädden för sig. Grädden ska vara ganska hård. Hacka daimen i mindre bitar. Blanda grädde, daim och de vispade äggulorna till en smet.

Placera botten på ett fat som går att ställa i frysen. Lägg hälften av daimsmeten på den ena marängbotten. Lägg på den andra som ett lock och bred så ut resterande daimsmet ovanpå marängbotten.

Täck tårtan med plastfilm och frys i minst 4h, gärna över natten. Tag fram ca 15 min innan den ska serveras. Tårtan tinar snabbt.


- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar