tisdag 14 oktober 2014

Päron- och kardemummakaka







I måndags var det pipeclinic här hemma. Då jag är i Örebro i veckan fick fika förberedas redan i söndags. Den här gången fick det bli en ganska tung kaka, utan ägg. Men den är riktigt riktigt god.

Jag har haft det här receptet i min ägo många år men vet inte varifrån jag fick det.

6 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 dl socker
1 tsk stött kardemumma
1 dl flytande margarin
2 1/2 dl mjölk
4 inlagda päronhalvor
pärlsocker

Sätt ugnen på 200 grader. Smörj och bröa en springform. Jag använde en 18 cm i diameter vilket gav en hög kaka. Tidigare har jag använt 24 cm och det funkar lika bra.

Blanda samman mjöl, bakpulver, socker och stött kardemumma i en bunke. Tillsätt margarinet. Häll i mjölken och blanda ihop till en smet. Smeten blir ganska fast. Häll smeten i formen.

Dela varje päronhalva i tre delar och tryck ner dem i kakan. Strö över pärlsocker och grädda i nedre delen av ugnen i ca 35 minuter. Tid varierar beroende på formens storlek. Känn med sticka om kakan är färdig. Stickan ska vara torr. Om kakan blir mörk lägg över ett bakplåtspapper.

Servera som den är eller med lättvispad grädde. :)


- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar